onsdag 8 augusti 2012

Den jag skulle kunnat vara

De senaste dagarna har jag läst två saker som jag inte riktigt kan släppa. Det första är ett sånt där uppiggande citat som har till syfte att ingjuta mod i missmodiga själar.

  "Det är aldrig försent att bli den man skulle kunnat vara"

Vad är det för citat egentligen? Vem kan avgöra vem jag skulle kunnat vara? Kanske är det helt fel. Det kanske visst är försent! Jag kanske skulle kunnat vara gymnast. Jag har överrörliga leder så det hade nog gått bra. Men det är för sent. Så är det bara. Har aldrig hört talas om någon gymnast som börjat träna efter 40...
  Det andra är från en intervju med Sigrid Kahle. Hon får frågan om hon har levt ett gott liv. Hon svarar att hon har det, med andras ögon, men att man alltid måste ställa sitt liv i förhållande till de drömmar man hade som ung. Och då var det inte mycket som stämde.
  Jag är halvvägs i livet. Stämmer mitt liv med mina drömmar?

Nej.

Det kan jag inte påstå.

 Men Sigrid Kahle sa också att om man har mål i livet så kommer man att skada andra. Och om man ger upp sina mål så skadar man sig själv.

Hur ska man då välja?

Hur ska jag veta?

Kanske är det för sent att bli den jag skulle kunnat vara.

Men kanske inte försent att bli någon som jag själv tycker bättre om...
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar