torsdag 15 mars 2012

Cykellyse

Jag sitter här, på ett hotellrum i Stockholm. Långt från barnen, familjen, vardagen. Jag är här en kort stund i tiden. Några timmar långt borta från allt.
  I går var jag på ett seminarium. Det var bra, en kort stund lyfte tanken och själen fick vingar. Jag tycker om det, tankar som delas och människor som samtalar.
  När jag cyklade hem hade skymningen fallit. Trots att dagarna är längre nu så fanns bara en ljus strimma kvar vid horisonten. Cykeln behövde lyse. Jag tänkte först att jag glömt det och skulle få gå hem, så slog det mig att cykeln just var uthämtad från service och jag slog på dynamon. Det fungerade! Både fram och baklyset lyste snällt och jag klev upp och började min hemfärd. Nästan genast förflyttades jag till min barndom och fick en förnimmelse av att hålla om min mamma. Jag hörde dynamons vinande och förflyttades till en annan tid. "Håll i dig och ut med fötterna" Jag minns känslan av absolut trygghet när jag satt på pakethållaren bakom mamma.
Ett minne som jag inte ens visste att jag hade, en känsla som jag trodde var förlorad, det fanns där och omslöt mig med värme...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar