onsdag 7 december 2011

En perfekt dag

Om jag vaknar efter en hel natts sömn, utvilad och pigg. Går upp, gör mig i ordning, dricker kaffe och väcker mina barn. Hjäper dem med frukost och morgonbestyr. Sen slår vi följe till skolan. Vi går tillsammans och pratar om drömmar, sommardrömmar om sjöar att bada i och platser att besöka. Jag kramar dem och går vidare. Jag går mot stan. Väl framme hittar jag ett kaffé där jag köper mig en kopp kaffe och ett wienerbröd. Jag sitter och läser lite papper från jobbet och tittar på de människor som sitter omkring mig. Jag kan fundera på deras liv och vad som fört dem hit. Jag sitter en stund till. Jag låtsas läsa men jag kan låta tankarna vandra. När jag är nöjd kan jag resa mig och gå. Jag kan låta mig flanera runt och titta i skyltfönster. En bokhandel lockar in mig. En riktig bokhandel, en sådan som jag drömmer om. Bokhyllor, böcker, böcker och böcker. Det kan dofta böcker och kanske lite kaffe. Jag kan köpa det jag vill, få en kasse med ren lycka. Så kan jag gå hem, vandra sakta med min kasse och ett leende på mina läppar.

 Det skulle vara en perfekt förmiddag.

 Enda sättet att göra den bättre vore om du var med.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar