fredag 6 maj 2011

Hem

Ibland drömmer jag om min förra lägenhet. Jag flyttade dit när jag var 21 år och bodde där i nästan tio år. En tvåa var det. Först kom man in i en liten hall. Köket låg direkt till höger. Gick man rakt fram kom man in i en större hall. Badrummet rakt fram. Sovrummet till höger och vardagsrummet till vänster. Till vardagsrummet fanns ingen dörr. Det var en stor öppning som lät ljuset leta sig in i hallen. Jag minns att hela lägenheten var ljus. I vardagsrummet hade jag min stereo, mina skivor och bokhyllor med böcker. En soffa, ett par fotöljer, den sort som kallas emmor och en kista. I kistan låg linnedukar och matsilver, gömda skatter i väntan på framtiden...
  Sovrummet var grönt. Tapeten var grön, mitt sängöverkast och mina kuddar var gröna. I sovrummet fanns också böcker. I köket fanns ett bord, en kökssoffa och några stolar. Det som behövs i ett kök.
  När jag kommer in i min lägenhet i drömmen är min tanke alltid; Hemma, jag har kommit hem. Jag blir lycklig där i min dröm, lycklig över att efter all tid äntligen ha kommit hem igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar