söndag 6 mars 2011

Tankar..

Så har det blivit söndagskväll. Jag har just tittat på en dokumentär om Elsie Johansson. Den var bra. Fylld av glädje och vemod. Så som livet är.
  Om jag tänker på min egen barndom så finns där bara ljus. Nästan alla minnen är goda. Jag minns ett konstigt mjukt täcke på ett hotellrum, det måste vara Wien -73. Jag minns hur jag och mina kompisar ordnar saft åt min mamma som hade huvudvärk. Hur jag satt på bänken i köket när mamma lagar mat eller på bänken i tvättstugan när mamma syr eller stryker. Mina syskon finns där. Men de var så stora.
   Min bror finns lite närmare, jag minns att vi satt på hans golv och byggde med lego. Min mellansyster sitter framför tv:n, läser läxor och stickar. Min storasyster fick för sig att fotografera djur en semester. Pappa körde nästan ända upp på en gårdsplan i Danmark för att hon ska få kort på ett par smågrisar...
  Pappa la alltid slipsen i fönstret i hallen medan han åt frukost. En tallrik gröt och en hård smörgås med messmör. Pappa åt alltid före oss på vardagarna, ibland var jag vaken och fick messmörssmörgås.
  Det fanns ingen tid när jag var liten. Nu är det så länge sedan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar